-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15242 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

فلسفه حرمت تراشيدن ريش و شنيدن موسيقي و خوردن شراب چيست ؟
دررابطه با مساله اي كه اشاره كرده ايد بايد چند نكته را در نظر داشت : اولا : فلسفه همه احكام و جزييات آنها به طور تفصيلي روشن نيست و آگاهي ازآن دانشي فراتر از تنگناهاي معارف عادي بشري مي طلبد .ليكن به طوراجمال ، روشن است كه همه احكام الهي تابع مصالح و مفاسد واقعي درمتعلق آنهاست . بنابراين در صورتي كه فلسفه حكمي را بالخصوص ندانيم ، بنا بر قاعده كلي فوق بايد از آن پيروي كنيم ؛ زيرا در آن يقين به وجود مصلحتي هست ، هر چند بر ما ناشناخته باشد .ثانيا : در يافتن فلسفه احكام ، نبايد هميشه به دنبال علوم تجربي رفت و دليلي مادي وفيزيولوژيك برايش جست و جو نمود .اين فرايند كه همواره در پي يافتن مصلحت يا مفسده اي طبي يا ... باشيم ، برخاسته از نگرشي مادي گرايانه است ؛ در حالي كه بسياري از احكام ، مصالحي معنوي دارند كه در حوزه هيچ يك از علوم بشري قابل تحقيق نيست و آنها با متد تجربي خود، قادربه دادن حكمي - نفياً يا اثباتاً - پيرامون آن نيستند و اگر نظري هم بدهند،بسيار سطحي است ؛ زيرا چه بسا مساله حكمتي برتر و بالاتر داشته باشد؛مثلاً در مورد روزه علوم به خواص بهداشتي آن پرداخته است ، ولي قرآن مجيد فلسفه اي بالاتر را بيان فرموده و آن ( ( تقوا يابي ) ) است . در موردتراشيدن صورت نيز از نظر طبي گفته اند : وجود محاسن براي محافظت ازلثه ها ، دندان ها و پوست مفيد است . هم چنين تيغ زدن موجب تحريكات پوستي و بروز برخي ناراحتي هاي عصبي مي گردد،ليكن به نظر مي رسد فلسفه اصلي حكم ، اثري معنوي و روحي و حفظحالت طبيعي خلقت مرد باشد .و نيز در مورد شراب گفته اند كه موجب ازبين رفتن عقل مي شود .درباره موسيقي ، گذشته از آثار زيان باري كه موسيقي و غنا براي اعصاب و روان دارد اين تاثيرات را نيز دارد : الف ) موجب فساد اخلاق مي گردد و ايمان ، حيا و عفت را از دل انسان بيرون مي برد و تجربه نشان داده است كه بسياري از افراد تحت تاثير آهنگ هاي غنا راه تقوا و پرهيزكاري را رها كرده و به شهوات و فساد روي مي آورند.در تفسير ( ( روح المعاني ) ) سخني از سران يكي از بني اميه نقل مي كنند كه به آنها مي گفت : از غنا بپرهيزيد كه حيا را كم مي كند، شهوت را مي افزايد،شخصيت را درهم مي شكند و اگر مي بينيم كه در روايات اسلامي مكررآمده كه غنا روح نفاق را در قلب پرورش مي دهد، اشاره به همين حقيقت دارد .روح نفاق همان روح آلودگي به فساد و كناره گيري از تحول وپرهيزكاري است . امام صادق ( ع ) فرمودند : ( ( الغنا يورث النفاق و يعقب الفقر ؛ غنا در دل روح نفاق را پرورش مي دهد و به دنبال خود بدبختي وفقر مي آورد ) ) . ( وسايل الشيعه ، ج 12 ، ص 225 ) ب ) غافل شدن از يادخدا و فراموش كردن خدا نيز يكي ديگر از آثار زيان بار غنا و موسيقي است . امام صادق ( ع ) در تفسير آيه شريفه ( ( واجتنبوا قول الزور ؛ از گفتارباطل و ناروا بپرهيزيد ) ) ، ( تفسير نورالثقلين ، ج 3 ، ص 492 ) . فرمودند : مراد از قول زور در آيه شريفه غناست . گفتار باطل و ناروا هر چيزي است كه انسان را از خدا دور مي كند و از راه درست منحرف مي كند .امام صادق ( ع ) فرمودند : ( ( الغنا مجلس لاينظرالله الي اهله و هو مما قال الله عزوجل : ( ( ومن الناس من يشتري لهوالحديث ليضل عن سبيل الله ) ) ؛ مجلس غنا وخوانندگي مجلسي است كه خدا به اهل آن نمي نگرد و آنها را مشمول لطفش قرار نمي دهد ) ) ، ( وسايل الشيعه ، ج 12 ، ص 228 ) . و اين مصداق همان چيزي است كه خداوند عز وجل فرموده : بعضي از مردم هستند كه سخنان بيهوده را خريداري مي كنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند ) ) . دراين روايت امام ( ع ) غنا و موسيقي را يكي از مصداق هاي گفتار بيهوده اي دانسته كه انسان ها را از راه خدا گمراه مي كند .;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.